tisdag 6 april 2010

du ska få mitt gamla munspel när jag dör.


jag ska lära mig spela munspel, fast jag råkar säga dragspel hela tiden av någon anledning. men jag tror det kommer bli asballt. måste bara lära mig hur man issar och essar och assar tonerna, jag lyckas inte variera skalan så att säga. men nu ska jag läsa en bok om det hela och googla och youtuba mig fram till att bli munspelsproffs. martin står för rekvisitan och nästa helg har jag ett munspel. hittade den här bilden, den ger ju liten clue om det hela.

simon, känns ju som att du och hilding borde kunna det här. okej om jag kommer hem till er och övar typ nästa vecka?

3 kommentarer:

  1. Jorå, du är välkommen på en lektion! Jag har även ett finfint dragspel. :)

    För att förklara bilden, tonerna överst får du till genom att blåsa ut och de under genom att dra in. Det gäller de närmast mitten (horisontellt), de andra får du till genom att "bända" tonen. Svårt att förklara, men det handlar typ om att forma munnen lite annorlunda skulle man kunna säga.

    När man väl har koll på det låter det hur bra som helst, så länge man inte ger sig i kast med ett kromatiskt munspel som är en helt annan femma.

    SvaraRadera
  2. Och just det, en annan bra grej. Testa att spela munspel för en hund (gärna nån större, ingen liten skithund), de blir helt galna och börja yla. Riktigt festligt.

    SvaraRadera
  3. fantastiskt. jag tänker bli proffs.

    SvaraRadera