tisdag 13 april 2010

att vara allvarlig en liten stund.

jag är en väldigt känslig person, och blir väldigt påverkad av andra människors problem. kanske inte den bästa egenskapen som socionom, men jag kommer ju alltid bry mig. en hel del av mitt csn går till välgörenhet, jag har ett par organisationer som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. en av dem är bos, borneo orangutan society. där tar de hand om orangutanger som blivit offer för tjuvjakt och skogsskövling och försöker återföra dem till det vilda igen. helt otroliga människor som verkligen värnar om dessa fantastiska varelser. att kalla dem djur vore bara fel, de är mer mänskliga än de flesta av oss. jag har en adoptivorangutang, grendon. han ser ut lite som homer simpson och jag älskar honom ända härifrån.

apor har alltid legat mig varmt om hjärtat. djur över huvud taget, men särskilt apor. en av nyckelhändelserna var när jag var på jersey zoo, som är ett zoo som jobbar för att rädda utrotningshotade arter, och såg en bergsgorilla. det är nog fortfarande det häftigaste jag har sett. därför blir jag så ilsken när dessa underbara individer blir utnyttjade för att vi, människorna, ska få reda på det ena eller andra i sjukdomsväg. våra problem, vårt ansvar, inte deras. smittskyddsinstitutet i stockholm har 49 apor inspärrade just nu, de är det enda laboratoriet i norden som använder apor i djurförsök. sånt här tänker jag på innan jag somnar på kvällarna.

apor gråter också.

stoppa primatförsöken nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar