onsdag 13 oktober 2010

hur gick det här till nu då?

jag har börjat somna så himla gott, något som aldrig händer annars. har haft problem att somna hela mitt liv. när jag var liten så lyssnade jag alltid på band och hade lampan tänd, annars gick det inte. efter ett tag räckte det med ett sånt litet nattljus man har i eluttaget, men jag hade fruktansvärda fobier för mörker. det är likadant för mina syskon. efter ett tag slutade jag med band, dels för att jag tyckte att jag var för stor och sen funkade det inte alltid. av olika anledningar kunde jag inte ha det när jag var hos pappa till exempel. sen när jag blev något äldre lyssnade jag på lugna favoriter när jag skulle sova. sen kom perioden där jag alltid sov tillsammans med nån annan, 16 och framåt. och när jag somnar med nån annan går det alltid bättre, men då återstår nätterna när jag ska sova själv. kan. inte. somna. skitirro. så nu har jag börjat med band igen. eller rättare sagt ljudbok, i iphonen. och det fungerar som en dröm (haha). ingen ångest innan jag somnar, utan jag lyssnar tills jag märker att jag inte hänger med längre och så stänger jag av och bara somnar. mitt största problem innan var att jag hade sån ångest för att bara lägga mig ner i sängen, blunda och vänta på sömnen. det var jättesvårt. alla tankar som kom. nu blir det inte det där tomrummet. och faktiskt lyssnar jag även när jag sover med martin om jag inte är tillräckligt trött. jag behöver bara lyssna en kvart så blir jag jättesömnig och så stänger jag av och kryper ihop med honom. och när jag somnar fridfullt sover jag mer fridfullt.

igår kväll somnade jag jättegott. och så vaknade jag och tänkte "hmm, jag har inte varit uppe och kissat inatt, det var ovanligt." sen kollade jag på klockan, halv två. jag sov alltså i över 13 timmar. aja, antar att jag behövde det. men galet ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar